بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، اضافه وزن و چاقی به عنوان تجمع غیرطبیعی یا بیش از اندازه چربی در بدن که سلامتی فرد را مختل میکند، شناخته می شود.
چاقی یکی از اختلالات تغذیه ای شایع در تمامی کشورهاست و با بیماریهای مختلفی ازجمله؛
دیابت نوع دو
متابولیسم غیرطبیعی
عدم تحمل گلوکز
مقاومت به انسولین
افزایش انسولین خون
مشکلات ارتوپدی و استخوانی
اختلالات عصبی
مشکلات ریوی
اختلالات غدد درون ریز
افزایش تری گلیسیرید و کلسترول خون
بیماریهای کبدی
پرفشاری خون
بیماریهای قلبی عروقی
تومورهای کاذب
سردرد
بیماری های مثانه
سرطان و کیست تخمدانی در ارتباط می باشند.
o علاوه بر پیامدهای جسمانی و فردی، پیامدهای اقتصادی، عوارض روانی و اجتماعی نیز نظیر اضطراب، کاهش اعتمادبه نفس، انگ چاقی و تبعیض را در پی دارد.
o درجه انگ اجتماعی که توسط افراد تجربه میشود، پیش بینی کننده پیامدهای روانشناختی است که تجربه میکنند.
o چاقی در رشد هیجانی کودک یا نوجوانی که از تبعیض و انگ چاقی رنج میبرد، تأثیر زیادی دارد. کودکان و نوجوانان چاق در معرض پیامدهای منفی روانی- اجتماعی مثل تمسخر، تبعیض و عزت نفس پایین قرار دارند.
o به طورکلی پیامدهای روانی اجتماعی چاقی می توانند کیفیت زندگی افراد را پایین آورده و باعث افزایش بار بیماری شود.
oعوامل موثر بر چاقی در سطح فردی شامل نگرش غذایی، باورهای مذهبی، سبک زندگی و سطح تحصیلات می باشد.
oعوامل موثر بر چاقی در سطح خانوادگی شامل خانواده به عنوان الگو یا فرهنگ سازی، حمایت اجتماعی و اشتغال مادر می باشد.
oعوامل موثر بر چاقی در سطح اجتماعی شامل شبکه های اجتماعی، فرهنگ، سرمایه داری، مدرسه، محیط فیزیکی جامعه، طبقه اجتماعی و رفاه اجتماعی می باشد.
o با توجه به اینکه چاقی روندی رو به رشد در چند دهه گذشته داشته و ایران یکی از هفت کشور دارای بالاترین شیوع چاقی در دوران کودکی در جهان است، بنابراین هدف این مطالعه تعیین نقش مداخلات جامعه محور به عنوان یک استراتژی برای کنترل چاقی کودکان می باشد.
o زیرا این رفتارها و عادات در اوایل زندگی شکل میگیرند و پتانسیل اصلاح را نیز دارند.
o یک بخش برنامه جامع پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کودکان (ECHO) مربوط به مداخلات جامعه محور می شود.
o اجرای برنامه های جامعه محور پیشگیری از چاقی کودکان، متناسب با ظرفیتها و آمادگی جامعه، می تواند با تغییرات پایدار و موثرتری همراه باشد.
- ۷ بازديد
- ۰ ۰
- ۱ نظر
آموزش زبان به کودکان یک فرآیند جذاب و پر اهمیت است که نیازمند رویکردهای خاصی است. برای شروع آموزش زبان به کودکان، اولین قدم مهم تشویق و تحریک داشتن علاقه طبیعی آنها به یادگیری زبان است. این امر میتواند از طریق بازیها، انیمیشنها، و قصههای زبانی مناسب برای سن آنها انجام شود. همچنین، ایجاد یک محیط زبانی غوطهور کودکان در زبان مورد نظر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به این ترتیب، کودکان در معرض فراگیری زبان طبیعیتر و با انگیزهتری قرار میگیرند.
علاوه بر این، استفاده از روشهای تعاملی و غیرفرمال نیز در آموزش زبان به کودکان بسیار مؤثر است. این شامل فعالیتهای گروهی، بازیهای نقش، و استفاده از تکنولوژیهای آموزشی متناسب با سن و تواناییهای آنها میشود. همچنین، ترکیب کنار هم فعالیتهای شنیداری، تصویری، و کتابهای تصویری نیز به کودکان کمک میکند تا با تنوعی بیشتر در فرآیند یادگیری مواجه شوند و بهتر بتوانند زبان را فراگیری کنند.